Virtual Reality

VR, eller Virtual Reality som det står för, betyder att man skapar en simulerad miljö som är påhittad eller tagen ur verkligheten. Detta med hjälp av datorteknik.

Kanske har du stött på en enklare variant av en simulerad värld när du besökt en webbplats där du kan vrida och vända vyn med musen eller tangenterna på datorn. Ännu mer känsla får du om du placerar en mobiltelefon i en cardboard där vyerna påverkas av hur du rör ditt huvud. Den tekniken bygger på att det sitter skärmar framför vardera öga vilka visar upp bilder med 3D-djup. En så kallad accelerometer känner då av hur du rör på ditt huvud och tillåter dig att titta runt i den simulerade världen. Hjärnan luras då till att tro på att det vi ser med ögonen är den värld vi rör oss i.

Tekniken fungerar både med en cardboard och på en dator, men du får den absolut häftigaste VR-upplevelsen om du använder dig av ett headset. Det kommer vara svårt att avgöra skillnad mellan verklighet och virtual reality när du både kan röra dig fritt och påverka det som händer i den simulerade miljön med dina händer genom interaktivitet.

Är VR verkligen något nytt?

Att ge illusionen av att förflyttas till en ny värld är inget nytt fenomen utan detta började man experimentera med för länge sedan. Verklighetstrogna avbildningar i realistisk storlek och stora panoramabilder har använts inom den konstnärliga världen under en lång tid.

Redan på 1800-talet insåg man att hjärnan uppfattar tredimensionella bilder när du egentligen tittar på två likadana bilder via ett stereoskop. Den riktiga maskinen för VR skapades dock först omkring år 1960. Maskinen kallades för Sensorama och spelade film i 3D med vidvinkel och alla intryck förstärktes med hjälp av vindmaskin, stereoljud och till och med dofter. Då blev det dock ingen succé utan det dröjde till 1990-talet innan virtual reality kom att bli intressant på nytt. Det var då några spelutvecklare började producera egna VR-enheter och olika VR-simulatorer dök upp på marknaden. Dock var optiken dyr och dåtidens datorer klarade inte riktigt av så pass många bilder och det blev återigen en flopp.

Idag är tekniken dock redo för att klara av VR på ett bra sätt. Dagens smartphones har tillräckligt hög upplösning för att VR ska kunna erbjudas till alla. Stora aktörer har börjat investera i utvecklingen och det dyker ständigt upp nya produkter på marknaden för alla som vill ge sig in i en virtuell verklighet.